Hoe kunnen we helpen?
Welke aanpassingen kan ik doen voor mijn leerlingen wanneer TALENT te moeilijk is?
Wanneer de oefenmaterialen nog steeds onvoldoende aansluiten bij de mogelijkheden van een leerling, kan je vanaf het vijfde leerjaar aan de slag met de materialen voor curriculumdifferentiatie . Zo stem je het taalaanbod nog meer af op de mogelijkheden van de leerling. We baseren ons hiervoor op het verschil tussen de eindtermen en de leerplannen.
Decretale eindtermen
Dit zijn de minimumdoelen die de overheid noodzakelijk en bereikbaar acht voor onze leerlingen. Hiermee wordt bedoeld: een minimum aan kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes. Om het getuigschrift lager onderwijs te behalen, moet een leerling op het einde van het zesde leerjaar minstens de eindtermen bereiken.
Koepelgebonden leerplannen
De decretale eindtermen worden geconcretiseerd en uitgewerkt in verschillende leerplannen. De daarin opgenomen leerplandoelen en leerlijnen zijn bedoeld als de te zetten stappen om de eindtermen te behalen.
Een leerplandoel gaat vaak verder of wordt meer geconcretiseerd dan de eindterm. Sommige oefeningen kunnen dus weggelaten worden omdat het gekoppelde leerplandoel meer vraagt dan de eindterm.
Tips voor curriculumdifferentiatie
In de handleiding verwijzen we op het einde van de les telkens naar de differentiatiemogelijkheden volgens het viersporenbeleid.
Voor de lessen spelling en taaldenken vermelden we wanneer er aangepaste oefenmaterialen beschikbaar zijn. Deze materialen worden gewoonlijk ingeschakeld wanneer een leerling – eventueel tijdelijk of voor een bepaald onderdeel – onvoldoende geholpen is met de (remediërings)werkbladen en de tips uit de handleiding.
Bij deze lessen werd ook een volledig aangepaste lesgang uitgewerkt. In de samenhang van de aangepaste les hebben we telkens geduid wat de verschillen zijn met de basisles.
Wanneer blijkt dat, ondanks alle inspanningen, een leerling enkel de inhoud van de aangepaste les verwerkt, dan weet je dat (een) bepaalde eindterm(en) niet werd(en) behaald.
Melding
De beslissing om een leerling voor spelling en taaldenken (enkel) met de materialen voor curriculumdifferentiatie te laten werken, moet toch met enige voorzichtigheid genomen worden. Bepaalde eindtermgerelateerde leerplandoelen komen onvoldoende aan bod in deze materialen.
Stuur een e-mail
Verstuur je vraag via ons contactformulier. De snelste weg naar een vlot antwoord.
Bel ons
Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur (op vrijdag tot 16.00 uur).
Ga in gesprek met collega's
Stel je vragen aan andere leerkrachten en deel ideeën en zelfgemaakte materialen bij onze leermiddelen.
Ontdek onze trainingen
Verken didactische tips, e-learnings en boeiende webinars voor jouw leermiddel.