Van droom naar idee

Ondernemerschap in de praktijk, van idee tot businessplan.

Van droom naar idee

Van droom naar idee is het eerste boek in de trilogie Ondernemen in de praktijk. Dit boek helpt je om van een droom, van een vaag idee of van helemaal niets een vatbaar en haalbaar businessidee te maken.

het eerste boek in de trilogie 'Ondernemen in de praktijk'

voor iedereen met een interesse in ondernemen, toekomstige ondernemers en huidige ondernemers die hun kennis willen verdiepen

stapsgewijs opgebouwd

Hou me op de hoogte

Ondernemen in de praktijk

 

Ondernemen is hip, trendy en alomtegenwoordig. Er hangt altijd een speciaal sfeertje rond. Iemand ‘ondernemend’ noemen is een compliment, en succesvolle ondernemers komen regelmatig in het nieuws. Maar wat betekent dat nu juist, ondernemen? De bottom line is duidelijk: alles kan. Groot of klein, alleen of samen, als hoofdberoep of als bijverdienste, gericht op winst of niet, in eender welke sector of industrie of specifieke niche … Je kunt het zo gek niet bedenken of het zou een onderneming kunnen zijn.

 

Door te ondernemen, heb je een impact op de wereld – hoe klein dan ook. Dat is een feit waar je niet omheen kunt. Je beïnvloedt de economie, maar vooral ook je omgeving. Je geeft iemand een job, je maakt iemand blij met je dienst of product, je doneert een deel van de winst aan een goed doel, je inspireert anderen om ook te ondernemen, je snoept een piepklein deeltje aandeel af van een vervuilende multinational … Met een eigen onderneming bepaal je grotendeels zelf wat je impact is.

 

Een droom van een betere wereld is vaak genoeg om te starten met ondernemen. In dit boek leren de auteurs hoe je zo’n droom kunt omvormen tot een concreet businessidee. Van droom naar idee.

Woordje van de auteurs

Ontdek meer!

Over deze editie

In september 2025 kan je aan de slag met de eerste editie van dit boek.

Over deel 2 en 3

In het tweede boek 'Van idee naar plan' werk je je businessidee tot in de puntjes uit in een businessplan (verwacht begin 2026). In het derde en laatste boek 'Van plan naar actie' ga je concreet aan de slag om je businessplan om te zetten in de realiteit (verwacht begin 2027).

Extra's op mijnstudiemateriaal.be

Het online lesmateriaal is toegankelijk voor docenten die het handboek als verplicht studiemateriaal voorschrijven aan hun studenten. Vraag jouw code aan via hoger.onderwijs@vanin.be.

blanco templates van de tools

begrippenlijsten

opdrachtenbundel

mijnstudiemateriaal.be

Jouw boek op maat?

Met Blend kan je jouw versie van dit boek op maat samenstellen.

kies hoofdstukken uit één of verschillende uitgaven

vul aan met eigen materiaal als je dat wil

een boek op maat kan al vanaf 10 exemplaren

Blend

De auteurs

Lorens Van de Velde

Lorens Van de Velde is lector marketing en ondernemerschap voor de AP Hogeschool en Syntra AB. Hij heeft een passie voor ondernemen die hij graag deelt met anderen vanuit zijn eigen ervaring in het oprichten van, het werken voor, en het coachen van startups. De link met duurzaamheid en circulair ondernemen is daarbij nooit ver te zoeken. Hij stond mee aan de bron van Manestarters, de community voor student-ondernemers in de regio Mechelen. Zijn eigen startups kwamen nooit volledig van de grond, maar ook dat is ondernemen: enorm veel leren uit de projecten die net niet slagen.

Saïd El Majdoub

Saïd El Majdoub is lector aan de AP Hogeschool en de KdG Hogeschool, waar hij ondernemerschap, risk management en financieel management doceert. Hij coacht student-ondernemers bij het schrijven van een businessplan. Daarnaast is Saïd ondernemer en onafhankelijk bestuurder. Via zijn managementvennootschap IMbox adviseert hij zowel zelfstandigen, startups, als KMO’s.

Ook interessant voor jou?

Een vraag over ons aanbod?

Stel jouw vraag of maak een afspraak met je accountmanager. We helpen je graag verder!