
MacroScoop
Met MacroScoop gaan je leerlingen op onderzoek in de verschillende disciplines van de natuurwetenschappen. Er is aandacht voor een duidelijke structuur en opbouw met actieve en doelgerichte werkvormen.
Natuurwetenschappen, STEM
A-stroom, Dubbele finaliteit
Combineer structuur, onderzoekend leren en herkenbare contexten
Macroscoop zet sterk in op onderzoekend leren, vanuit een herkenbare invalshoek voor de leerling. MacroScoop bouwt zorgvuldig een gestructureerde leerlijn uit waarbij we dicht bij de leefwereld van de leerlingen blijven. Bovendien is MacroScoop een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. Er is een duidelijke structuur met doelgerichte werkvormen. Dit wordt ondersteund door een uitgebreid aanbod aan (visueel) materiaal zoals labovideo’s, afbeeldingen, adaptieve online oefeningen.
Gestructureerde didactische leerlijn met herkenbare contexten
Veel oefenmogelijkheden met oog voor differentiatie
Onderzoekend leren staat centraal
Duidelijke leerlijn naar zelfstandig leren, onderzoeken en samenvatten
Sterke ondersteuning van de leerling
Aan de slag met MacroScoop
Met MacroScoop gaan je leerlingen op onderzoek in de verschillende disciplines van de natuurwetenschappen. Er is aandacht voor een duidelijke structuur en opbouw met actieve en doelgerichte werkvormen. Dit wordt ondersteund door een uitgebreid aanbod aan (visueel) materiaal zoals labovideo’s, sprekende foto’s en tekeningen, ontdekplaten, adaptieve online oefeningen … Met onderwerpen die recht uit hun leefwereld komen en origineel beeldmateriaal leren je leerlingen op een wetenschappelijk manier naar het leven rondom hen te kijken.
Ontdek hieronder hoe MacroScoop jou en je leerlingen in de verschillende graden onderdompelt in het vak natuurwetenschappen.
A-stroom
Graad 2
Graad 3
MacroScoop in de A-stroom
Met MacroScoop gaan je leerlingen op onderzoek in de verschillende disciplines van de natuurwetenschappen. Elk thema wordt aangesneden vanuit een aparte invalshoek, die leerlingen triggert en activeert om na te denken over het menselijk lichaam en de omgeving waarin het zich bevindt.
Met onderwerpen die recht uit hun leefwereld komen en origineel beeldmateriaal leren je leerlingen op een wetenschappelijk manier naar het leven rondom hen te kijken. Door veel aandacht te besteden aan de relaties tussen natuurwetenschappen, aardrijkskunde en techniek draagt de methode bij aan een vakoverstijgend wereldbeeld van de leerling van vandaag. In de A-stroom bieden we 2 versies aan van MacroScoop: op maat van de leerplandoelen van het KathOndVla en op maat van de didactische cahiers van het GO!
Lees meer over graad 1MacroScoop in graad 2
MacroScoop bouwt verder op de leerlijn van MacroScoop in de A-stroom. De reeks zet sterk in op onderzoekend leren, vanuit een herkenbare invalshoek voor de leerling. Er is een duidelijke structuur met doelgerichte werkvormen. Dit wordt ondersteund door een uitgebreid aanbod aan (visueel) materiaal zoals labovideo’s, afbeeldingen, adaptieve online oefeningen …
MacroScoop biedt leerwerkboeken aan voor natuurwetenschappen in de dubbele finaliteit met 3 graadsuren in graad 2.
Nieuwe eindtermen en minimumdoelen |
Door het korte tijdsbestek van de nieuwe minimumdoelen en leerplannen focussen we ons op het klaarstomen van de inhouden van jaar 5. Daarom kunnen we ons aanbod voor graad 2 door de tijdsdruk niet op een kwaliteitsvolle manier herwerken voor komend schooljaar 2023-2024. We ondersteunen je wel met een duidelijk overzicht van de minimumdoelen (beschikbaar via diddit).
|
MacroScoop in graad 3
MacroScoop zet in de derde graad de volgende stap in het zelfstandiger verwerken van de leerstof. Een leerschrift is een uitgave waar we de theorie meer bundelen en gestructureerd afwisselen met onderzoeken en oprachten. Zo blijft MacroScoop een actieve en onderzoekende methode, maar ondersteunen we de leerlingen om een brede basis wetenschappelijke kennis en inzichten te verwerven.
Macroscoop bouwt een gestructureerde leerlijn uit waar we dicht bij de leefwereld van de leerlingen blijven en kiezen voor een herkenbare insteek.
Biotechnologische en chemische technieken (D/A-finaliteit) |
Voor de richting Biotechnologische en chemische technieken in de derde graad dubbele finaliteit kun je de minimumdoelen best realiseren met GENIE Chemie, GENIE Biologie en GENIE Fysica (en niet met MacroScoop). Door de specificiteit van de richting raden we aan om een aantal extra labo’s te voorzien en oog te hebben voor enkele accentverschuivingen.
|
MacroScoop 5
MacroScoop 6 (vanaf september 2024)
Hybride leren
MacroScoop is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.
Je kunt nog steeds aan de slag op papier met de leerwerkboeken en leerschriften. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen (ook of exclusief) digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken.
In de A-stroom en in de 2de graad kun je MacroScoop vinden op het digitaal leerplatform diddit. In de 3de graad zul je alle functionaliteiten kunnen inzetten van het nieuwe onlineleerplatform iDiddit. Hieronder geven we je graag een overzicht van welk jaar je op welk platform kan terugvinden.
MacroScoop1, 2, 3 & 4: diddit
MacroScoop 5: iDiddit

Ontdek onze andere methodes
Neem contact op met jouw educatief adviseur.
Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!




