MacroScoop A-stroom
Met onderwerpen die recht uit hun leefwereld komen en origineel beeldmateriaal leren je leerlingen op een wetenschappelijk manier naar het leven rondom hen te kijken.
Samen op onderzoek
Met MacroScoop gaan je leerlingen op onderzoek in de verschillende disciplines van de natuurwetenschappen. Met onderwerpen die recht uit hun leefwereld komen en origineel beeldmateriaal leren je leerlingen op een wetenschappelijk manier naar het leven rondom hen te kijken.
Nieuwe minimumdoelen
In 2024 herwerken we de eerste graad van MacroScoop op maat van de nieuwe minimumdoelen. En verbeteren we in één klap ook alle foutjes, op papier en online. Het sterke concept behouden we uiteraard zodat je nog steeds op een inductieve manier met je leerlingen aan de slag kan. Doordat het vak natuurwetenschappen in verschillende netten anders wordt ingedeeld, hebben we besloten om 3 leerpakketten voor de gehele graad aan te bieden, elk goed voor 1 uur.
Maakt differentiatie haalbaar voor heterogene A-stroom
Vertrekt vanuit verwondering
Vrijheid en flexibiliteit voor de leerkracht
Objectieve, efficiënte en haalbare evaluatie
Maakt een multidisciplinaire aanpak mogelijk
Aan de slag met MacroScoop in de A-stroom
De sterke structuur van MacroScoop in de A-stroom zorgt voor een duidelijke houvast voor de leerlingen. Elk thema in het leerwerkboek werkt via dezelfde stappen en fasen om aan natuurwetenschappelijk onderzoek te doen. Je leerlingen vertrekken telkens vanuit verwondering over een maatschappelijk relevant probleem.
Wat vernieuwen we de komende jaren in graad 1?
- MacroScoop 1&2 Leerpakket 1 (beschikbaar)
- MacroScoop 1&2 Leerpakket 2 (december 2024)
- MacroScoop 1&2 Leerpakket 3 (september 2025)
Doorblader het aanbod van MacroScoop in de A-stroom
Maximale ondersteuning voor jou en je leerlingen
MacroScoop biedt maximale ondersteuning aan jou en je leerlingen. Dankzij de vele extra’s bieden we je als leerkracht heel wat flexibiliteit om je eigen accnten te leggen in het vak natuurwetenschappen. Aan de hand van extra informatie in het leerwerkboek, ontdekplaten, spiraalsgewijs leren, diagnostische toets… begeleiden we je in het naar de hand zetten van de methode.
Extra's
Ontdekplaten
Concentrisch
Begintoets
Extra informatie in het leerwerkboek
Doorheen de hoofdstukken vind je hier en daar extra informatie. Je kan zelf kiezen hoe je dit in je lessen integreert. Laat je enkele (sterkere) leerlingen hiermee aan de slag gaan of kies je voor een klassikaal extraatje… Aan jou de keuze! We splitsen ze op in:
-
Tips: handig bij de uitvoering van opdrachten.
-
Interessant om weten: Heb je leerlingen die wat extra uitdaging en informatie kunnen verwerken? Dan kun je hen aan de slag laten gaan met de Interessant om weten-kaders. Je kan het inzetten als differentiatie en om meer context te bieden bij het onderwerp.
Ontdekplaten op diddit
Ontdekplaten zijn digitale prenten waarin extra beeldmateriaal verwerkt is. Ze vormen een krachtige leeromgeving met visuele ondersteuning, die leerlingen motiveert en hen onderzoekend laat leren. Ontdekplaten kunnen worden ingezet om leerlingen op een andere manier door (delen van) de basisleerstof te navigeren, of om verdiepingsleerstof op een alternatieve manier aan te bieden, waardoor differentiatie mogelijk wordt.
Concentrisch leren
We verhogen het leerrendement in TeleScoop door concentrisch leren toe te passen. Bepaalde leerstof komt meermaals aan de orde en wordt telkens wat meer verdiept. Dit heeft als voordeel dat de leerlingen leerstof verschillende keren krijgen aangeboden, in een relevante context. We bevorderen hierbij hun leerproces en zorgen dat ze de leerstof echt onder de knie krijgen. het spiraalsgewijs leren wordt ook door de jaren heen voorzien, zodat ook in jaar 2 verwezen wordt naar inhouden van bijvoorbeeld jaar 1. In de handleiding lichten we toe hoe je met die spiraalaanpak aan de slag kunt gaan in je lessen.µ
Afbeelding: De vergeetcurve van Hermann Ebbinghaus (uit: Wijze lessen van Tim Surma)
Diagnostische begintoets
Leerlingen in het eerste jaar hebben een uiteenlopende achtergrond en komen vaak van verschillende basisscholen. Ze komen dus ook je klas binnen met een verschillende niveau op vlak van kennis en vaardigheden. Om ervoor te zoregn dat je een beter beeld krijgt van het startniveau, bieden we via diddit een digitale diag,ostische toets aan voor de leerlingen.
Hybride leren
MacroScoop in de eerste graad is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.
Je kunt nog steeds aan de slag op papier met de leerwerkboeken. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Je kunt de leerwerkboeken van MacroScoop vinden op het digitaal leerplatform diddit.
Scoop en STEM
In de leerplannen techniek, aardrijkskunde en natuurwetenschappen bevinden zich STEM-doelen. In de handleiding van de reeksen MacroScoop, TeleScoop en TechnoScoop verwijzen we ook waar je telkens aan deze doelen kan werken.
VAN IN en Bioleren.be slaan de handen in elkaar
Bioleren.be biedt voor het vak natuurwetenschappen in het secundair onderwijs heel wat interessant en kwalitatief lesmateriaal. Daarom besloten we om het relevante lesmateriaal van Bioleren.be te integreren in onze reeks MacroScoop.
De auteurs van MacroScoop gingen aan het werk en bekeken voor jou welke posters en kennisclips relevant waren bij hoofdstukken en onderwerpen van MacroScoop. Zo hebben jij en je leerlingen meteen vanuit diddit toegang tot extra kwalitatief lesmateriaal.
Het lesmateriaal van Bioleren.be kun je inzetten in de klas zelf, als verwerkingsopdracht of als materiaal voor flipping-the-classroom. Hieronder vind je een overzicht van het lesmateriaal van Bioleren.be dat werd geïntegreerd.
Ontdek ook
Neem contact op met jouw educatief adviseur.
Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!